Jak wzmocnić odporność organizmu na jesień

_ARA4923mW okresie jesienno-zimowym narażeni jesteśmy na spadek naszej odporności. Zbyt duże wahania temperatur, zimniejsze noce i poranki sprawiają, że łatwiej łapiemy infekcje wirusowe. Jeśli dodamy do tego stres, przemęczenie, złą dietę to możemy mieć pewność, że szybko się przeziębimy. Dlatego właśnie w tym okresie szczególnie musimy dbać o wzmocnienie naszych sił witalnych. Aby lepiej poznać mechanizm obronny organizmu zacznijmy od podstaw. W naszym organizmie krążą miliardy komórek odpornościowych, których zadaniem jest identyfikacja i niszczenie ciał obcych – antygenów. Ciała obce dostają się do naszego ustroju przez błony śluzowe gardła, nosa oraz przewód pokarmowy. Komórki odpornościowe powstają w różnych organach ludzkiego ciała a każde z nich odpowiada za inne zadania. Monocyty produkowane są w szpiku kostnym, identyfikują intruza. Ich zadaniem jest pochłonięcie antygenu, a informacje o jego pojawieniu się przekazać muszą limfocytom. Limfocyty zwalczają zagrożenie, rozpoczynając produkcję przeciwciał, które niszczą wirusy i bakterie. Limfocyty powstają w szpiku kostnym, śledzionie, węzłach limfatycznych i grasicy. Jeżeli mechanizm działa poprawnie, nie musimy martwić się o infekcje i przeziębienia. Jeśli jednak zauważymy pierwsze objawy przeziębienia warto wzbogacić dietę o wirusobójcze witaminy. Najważniejszą rolę w poprawianiu odporności i przywróceniu sił witalnych odgrywa witamina C. Ale nie ta syntetyczna, którą zachęca się nas do kupienia w aptekach. Według badań niektóre witaminy w kapsułkach wchłaniane są jedynie w 5 procentach, a część suplementów może nawet zaszkodzić. Nadmiar witaminy C może spowodować kamicę nerkową, zbyt duża ilość witamin A i E osłabia tkanki co sprzyja rozwojowi nowotworów. Naturalną witaminę C znajdziecie w owocach cytrusowych, warzywach, sokach owocowych. Ale uwaga! Najlepsze soki to te, które wyciśniemy sami tak aby nie było w nich konserwantów i sztucznych barwników. Witaminy A i E, znajdziecie w marchwi, szpinaku, brokułach, pomidorach, papryce (zwłaszcza czerwonej), cytrusach oraz porzeczkach i truskawkach nawet tych mrożonych. W odpornościowej diecie nie może zabraknąć jogurtu naturalnego z żywymi kulturami bakterii, które pobudzają białe ciałka krwi do pracy. W walce z wirusami pomogą nam również pierwiastki takie jak cynk, selen i żelazo. Dzięki nim zwiększymy liczbę przeciwciał i zahamujemy rozmnażanie się drobnoustrojów chorobotwórczych. Dlatego jedz ryby, chude mięso, rośliny strączkowe, kiełki, pestki słonecznika, orzechy, które są dobrym źródłem tych pierwiastków. Ponieważ przyswajanie żelaza poprawia witamina C dlatego po posiłku wypij szklankę soku pomarańczowego lub z czarnej porzeczki. Zrezygnuj natomiast z herbaty i kawy, ponieważ ograniczają wchłanianie żelaza! Pamiętajcie również o ruchu. Często zniechęceni niższą temperaturą powietrza zamykamy okna i drzwi uciekamy pod ciepły koc. Przegrzewamy się a powinniśmy szczególnie w tym okresie hartować swój organizm. Dlatego chodź na długie spacery, biegaj, jeździj na rowerze. Jeśli nie masz ochoty na uprawianie sportu na świeżym powietrzu, wybierz się na spacer po lesie. Jesień to wspaniała okazja do zbierania grzybów więc połączysz przyjemne z pożytecznym. A jeśli wieczorem poczujesz chłód świetnie sprawdzi się gorąca woda z rozgrzewającym imbirem, miodem i cytryną. Pamiętaj jednak o tym aby zarówno miód jak i cytrynę nie dodawać do wrzątku, ponieważ zabijesz witaminę C oraz wiele cennych wartości odżywczych miodu. I jeszcze jedno, wysypiaj się, ponieważ sen zapewni tobie sprawną odnowę komórek odpornościowych.

_ARA4910m _ARA4933m
_ARA4939m _ARA4881
łosoś _ARA4948
gotowe jesien poznan
DSC_1807 grzybobranie
las

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*