Pomidory – jabłka miłości

pomidoryPomidory to najbardziej znane warzywa wykorzystywane w kuchni na całym świecie, nie wyobrażam sobie mojej kuchni bez nich. Smakują zarówno na surowo, w sałatkach, kanapkach jak i daniach głównych. Przez Francuzów nazywane „jabłkami miłości” ze względu na afrodyzjakalne właściwości. Jakkolwiek nie nazwiemy pomidorów, to należy im oddać cześć, ponieważ zawartość w nich witamin i składników mineralnych są nie do przecenienia!

Skąd przybyły pomidory?

Ojczyzną pomidorów jest Ameryka Południowa. Do Europy trafiły w XVI wieku a zostały przywiezione z Ameryki przez Krzysztofa Kolumba. Do Polski przywędrowały wraz z Królową Boną. Co ciekawe Rosja była jednym z pierwszych krajów, w którym w XV wieku zaczęto uprawę pomidorów jako warzywa. Początkowo pomidory były uważane za roślinę trującą i hodowane były jedynie jako roślina ozdobna! W Niemczech stały się ozdobą pokojową, we Francji były ozdobą altan a w Angli i Rosji uprawiano je wśród rzadkich kwiatów. Dzikie odmiany tej rośliny znajdziemy jeszcze w Peru, na Filipinach i na Wyspach Kanaryjskich. Dziś pomidory należą do najpopularniejszych warzyw na świecie, bez których żadna kuchnia nie może się obejść. Spożywa się je zarówno w stanie świeżym jak również przetworzonym na soki, koncentraty, stanowią również świetny dodatek do potrwa tj. zup, mięs czy sosów.

Pyszny i zdrowy koktajl witamin i minerałów.

Pomidor to nie tylko ulubieniec smakoszy, ale polecają go również dietetycy oraz lekarze. Posiadają dużą dawkę witaminy C, która wzmacnia odporność, przyspiesza gojenie się ran. Pomidor o wadze około 180 g pokrywa aż w 60% dzienne zapotrzebowanie na witaminę C. Zawiera też sporo witaminy E oraz beta-karotenu, bezcennych dla naszego zdrowia substancji neutralizujących szkodliwe wolne rodniki. W pomidorach znajdują się również witaminy z grupy B chroniące układ nerwowy, oraz witamina K która ma właściwości przeciwkrzepliwe.

Dodatkowo obecne są w nim nienasycone kwasy tłuszczowe NNKT, pektyny, które obniżają cholesterol we krwi zapobiegając tym samym miażdżycy. Ale to nadal nie wszystko, bowiem pomidory ze względu na dużą zawartość kwasów cytrynowego, jabłkowego, nikotynowego, pantotenowego, foliowego, szczawiowego wykorzystywane są również w kosmetyce. Pomidory to bogactwo pierwiastków mineralnych tj. potas, wapń, magnez i żelazo. Znajdują się tu również rzadko spotykane w produktach spożywczych mikroelementy takie jak kobalt, miedź czy mangan. Jednak to co przyniosło karierę pomidorom, to odkrycie działania zawartego w nich likopenu.

Antynowotworowy i cudowny likopen.

Likopen to naturalny barwnik, dzięki któremu pomidory mają intensywny czerwony kolor, choć spore jego ilości znajdują się również w żółtych odmianach warzyw. Należy do rodziny naturalnych pigmentów – karotenoidów występujących u roślin. Najbardziej znanym jest beta-karoten odpowiedzialny za wytwarzanie witaminy A. Likopen to najsilniejszy antyutleniacz z całej grupy karotenoidów, nie wytwarzany przez organizm ludzki a dostarczany wraz z pożywieniem. Dlatego jedząc pomidory dostarczamy likopen do naszego organizmu zapobiegając w ten sposób wielu chorobom, zawałom serca, rozwojowi miażdżycy oraz przed rakiem. Naukowcy dowiedli, że likopen jest ponad dwukrotnie bardziej skuteczny niż beta – karoten. Ważne miejsce w naszej diecie powinny zajmować nie tylko świeże pomidory a przetwory z nich zrobione w formie sosu, keczupu czy koncentratu pomidorowego. Choć podczas obróbki termicznej mogą stracić nieco witamin to jednak znacznie łatwiej organizm wchłania z nich likopen. Jego poziom we krwi po zjedzeniu przetworów pomidorowych jest 2 -3 krotnie wyższy niż po zjedzeniu świeżych pomidorów. Jednak aby mógł pełnić funkcję ochronną należy likopen dostarczać w odpowiednich ilościach. Dlatego już dziś włącz do codziennej diety choć jednego pomidora, talerz zupy pomidorowej, szklankę soku lub chociażby dwie łyżki keczupu.

Bezcenne dla urody oraz naszej figury

Ponieważ pomidory aż w 93% składają się z wody, powinny polubić je osoby, które chcą zrzucić kilka kilogramów. W 100 gramach znajduje się jedynie 15 kcal, dodatkowo pomidory zawierają błonnik , który na długi czas zapewni uczucie sytości. Zawarty w nich potas, który jest moczopędny ułatwi nam pozbycie się nadmiaru wody z organizmu. Dzięki temu wspaniałemu smakołykowi będziemy nie tylko szczupli, ale również poprawimy stan swojej skóry. Zawarta w pomidorach witamina E ochroni przed powstawaniem zmarszczek i przedwczesnym starzeniem się, Natomiast witamina C dotleni i wzmocni naczynia krwionośne. Psychiatrzy natomiast polecają kojące na nerwy działanie pomidorów, ze względu na występujące w nich sole bromu.

Gatunki pomidorów

Na naszym rynku pojawia się wiele gatunków pomidorów i często nie wiemy jakie wybrać. Warto wspomnieć, że poszczególne gatunki mają zbliżoną wartość odżywczą a różnią się zazwyczaj jedynie kształtem i smakiem. Oto kilka przykładów:

Okrągłe gruntowe, najpopularniejsze zawierają w sobie bardzo dużo soku. Najsmaczniejsze są te, które wyrosły bezpośrednio na słońcu. Sprawdzają się na surowo jak i po ugotowaniu. Najlepiej nadają się na przetwory.

Karłowate, mają bardzo intensywny smak i dużo soku..

Malinowe, największe i najsłodsze ze wszystkich. Najlepiej smakują na surowo, ale można też robić z nich pyszne przetwory.

Bycze serca. Wyróżniające się podłużnym kształtem i bardzo twardym miąższem. Posiadają mniej soku oraz mniejszą ilość charakterystycznych pestek . Dlatego świetnie nadają się na sałatki i przetwory.

Koktajlowe. Najmniejsze z pomidorów. Spotkamy je w kolorach: czerwonym, pomarańczowym lub żółtym. Używane przede wszystkim do dekoracji sałatek lub innych potraw.

Czy wiesz, że:

– Zawarty w pomidorach potas bierze udział w regulacji ciśnienia krwi, przez to obniża ryzyko wystąpienia chorób serca. Jest również antagonistą sodu, sprzyja także lepszemu wykorzystywaniu wapnia, przez co wpływa na zdrowe kości.

– Łączenie w sałatce surowego pomidora i ogórka niszczy witaminę C. Dzieje się to przez enzym zawarty w ogórkach który niszczy tę witaminę, obecną w pomidorach. Jednak nie musisz rezygnować z tego połączenia. Wystarczy, że każdy składnik wymieszasz z odrobiną oliwy z oliwek, która działa ochronnie na witaminę C! Dzięki temu zabiegowi dodatkowo zwiększysz wchłanianie likopenu z pomidorów.

Liście i łodygi pomidorów, podobnie jak u ziemniaków są  trujące dlatego po zrywaniu owoców należy umyć dokładnie ręce.

Lato to najlepszy okres w którym możecie nacieszyć się pysznymi pomidorami! O tej porze roku są najsmaczniejsze, pełne witamin dojrzewają w słońcu. Możecie z powodzeniem uprawiać je w przydomowych warzywniakach lub na balkonach.

20150817_094801 20160705_132714
20150731_184258 20160705_125635
20160705_125603 20160703_202102

 

2 Komentarzy

  1. Uwielbiam pomidory, te ze zdjęć pochodzą z mojego warzywniaczka 😀 Uwielbiam duet pomidora z cebulką, albo pomidora z bazylią, prosta i pyszna przekąska. Szkoda tylko, że zimą nie mają takich walorów smakowych i zdrowotnych, niestety najczęściej są sprowadzane i napakowane chemią 🙁 Za to teraz można się cieszyć nimi do woli!

  2. Pomidory to taka moja miłość już od dzieciństwa. Do dziś pamiętam zapach pomidorów przynoszonych prosto ze szklarni przez mojego dziadka. Smakowały niesamowicie. Prawdziwe, naturalne, własnoręcznie przez Niego wypielęgnowane 🙂 Uwielbiam przygotowywane na wszelkie możliwe sposoby, ale chyba najbardziej takie właśnie prosto z krzaczka bez zbędnych dodatków. Równie mocno co walory smakowe cenię ich właściwości. Bardzo ciekawie napisany artykuł.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*