„Pożywienie powinno być lekarstwem, a lekarstwo pożywieniem”*

_ARA5668mSezon na szparagi trwa w najlepsze, z roku na rok zauważam coraz większą rzeszę osób, które doceniają to niezwykłe warzywo. Wyróżniamy kilka odmian szparagów zielone, białe i fioletowe. Szczerze mówiąc nie spotkałam jeszcze u nas fioletowych a z tych dostępnych najbardziej smakują mi zielone. Oprócz dobrego smaku zielone szparagi wyglądają wykwintniej, dzięki czemu mogą być piękną ozdobą każdej potrawy. Nie trzeba ich również obierać jak w przypadku białych a zdrewniałe końce po prostu odłamujemy. Jednak szparagi to przede wszystkim naturalna bomba witaminowa. Są bogatym źródłem witaminy C, kwasu foliowego i innych witamin z grupy B, prowitaminy A, zawierają w sobie magnez potas, żelazo, mangan, wapń, miedź, fosfor, fluor, chlor oraz jod. Oto kilka informacji o wpływie składników na nasz organizm, które zawierają szparagi:
kwas foliowy, jest niezbędnym pierwiastkiem dla kobiet w ciąży, ponieważ wpływa na prawidłowy rozwój płodu, spowalnia procesy starzenia, regeneruje uszkodzone komórki, wspomaga również pracę układu krążenia
witaminy C i E oraz beta-karoten wspaniale wpływają na kondycję skóry, włosów i paznokci
asparagina – wspomaga pracę nerek, wpływa również na odpowiedni poziom nawodnienia organizmu, usuwa obrzęki, doskonale walczy z artretyzmem oraz reumatyzmem, obniża ciśnienie tętnicze, rozszerza naczynia krwionośne i usprawnia pracę serca
wapń, fosfor odpowiadają za kondycję kości i zębów
potas wysoka jego ilość oraz niska zawartość sodu w połączeniu z asparaginą powodują właściwości moczopędne
błonnik poprawia perystaltykę jelit;
inulina odpowiada za prawidłowe funkcjonowanie układu pokarmowego;
Dzięki zawartości wszystkich tych składników, szparagi doskonale wpływają na układ krążenia oraz dbają o kondycję naszej skóry. Dodatkowo w zielonych szparagach znajdziecie kwercetynę, rutynę, protodioscynę, glutation które wspomagają leczenie chorób nowotworowych a nawet Alzhaimera. Zatem szparagi to nie tylko zwykłe pożywienie ale źródło zdrowia. Warto tu również wspomnieć o właściwościach dietetycznych, są nisko kaloryczne 100 g to tylko 18 kalorii! Jak w przypadku wszystkich produktów, należy zachować umiar z jedzeniem tego warzywa. Szparagi zawierają puryny, dlatego nie powinny je spożywać w nadmiarze osoby cierpiące na dnę moczanową i kamienie nerkowe. Aby szparagi zachowały swoje wartości odżywcze najlepiej gotować je na parze, uważać aby nie były zbyt miękkie. Doskonale smakują również na surowo jako jeden ze składników sałatki. Można je jeść z jajkiem sadzonym lub polane sosem holenderskim lub bułką tartą, należy jednak wtedy pamiętać, że podnosimy tym samym kaloryczność szparagów. Sprawdzają się również jako dodatek do dań a oto mój ulubiony przepis.
Danie dla 2 – 4 osób
3 małe filety z kurczaka
s
ól, pieprz
2 łyżki mąki
szynka parmeńska
pęczek świeżych szparagów
olej rzepakowy
3 duże łyżki zielonego pesto, ja używam gotowe pesto z rukoli
100 ml śmietany 18%
Opłukane piersi kurczaka, suszymy, odcinamy włókna i kroimy na mniejsze kawałki. Następnie mięso solimy niewielką ilością, ponieważ szynka parmeńska jest słona, dodajemy świeżo zmielony pieprz, obtaczamy w mące i zawijamy w plasterki szynki. Szparagi dokładnie myjemy, odłamujemy zdrewniałe jasne końce. Gotujemy 5 minut na parze lub w specjalnie do tego dostosowanym garnku, po ugotowaniu przelewamy zimną wodą. Na patelni rozgrzewamy olej układamy piersi kurczaka w szynce. Ułożone kawałki smażymy około 6 minut, następnie przekładamy na drugą stronę i smażymy kolejne 5 minut. Kiedy mięso nabierze rumieńców dodajemy śmietanę, pesto i delikatnie mieszamy. Ugotowane wcześniej szparagi kroimy na mniejsze kawałki i również dodajemy do potrawy. Danie podawać można z ziemniakami lub pieczywem.

*Hipokrates

szparagi zielone szparagi zielone
_ARA5645m szparagi zielone, gotowanie na parze
_ARA5655m piersi kurczaka z pesto i szparagami
filety kurczaka ze szparagami _ARA5667m

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*