„Przywilejem dzieciństwa jest poruszać się bez przeszkód między magią i owsianką, między bezgranicznym strachem i galopującą radością.”*

 _ARA9846

Odżywianie jest dla mnie bardzo ważne, do tego na szczęście uwielbiam gotować. Staram się stosować zdrową i dobrze zbilansowaną dietę, bo mam świadomość jak jedzenie wpływa na mój organizm. W dzisiejszych czasach ciągle zabiegani, zapominamy o dobrym odżywianiu. Jemy coś szybko i w pośpiechu, często nie przykładając uwagi, co tak naprawdę ląduje na naszym talerzu. Do tego zaczynają się problemy z cerą, włosami i paznokciami, a my już pędzimy do apteki po suplementy diety. Kiedyś byłam taką samą zwolenniczką suplementów, jadłam w fast foodach i oczekiwałam, że tabletki pomogą mi utrzymać ciało w dobrej kondycji. Pół biedy, kiedy jesteśmy młodzi, nasze małe grzeszki tak od razu nie wpłyną na nasz wygląd. Jednak po 30-35 roku życia, nasz organizm zacznie odróżniać już dobre i złe odżywianie, wierzcie mi będzie miał wtedy wiele do powiedzenia. Dzień zazwyczaj rozpoczynałam od kawy i do południa nie byłam w stanie nic przełknąć do jedzenia. Szybko dopadał mnie spadek mocy i napady wilczego głodu. Dziś, choć kawa jest również moją towarzyszką na rozpoczęcie dnia, to jednak szybko robię śniadanie. Odkąd zaczęłam jeść rano, mój organizm sam domaga się posiłku zaraz po przebudzeniu, więc wszystko to jest kwestią nawyku i przyzwyczajenia. Moje śniadania wyglądały różnie, jednak odkąd przeczytałam o właściwościach owsianki, nie wyobrażam sobie innego pożywienia. Owsianka dostarcza porządną porcję paliwa, dzięki czemu mogę aktywnie rozpocząć dzień. Wszystko za sprawą węglowodanów złożonych, które znajdziemy w płatkach owsianych. Dodatkowo płatki dostarczają mnóstwo składników odżywczych, likwidują uczucie głodu, dodają energii, wypełniają szczelnie przewód pokarmowy dzięki zawartości błonnika. Opróżnienie żołądka zwalnia a ja dłużej odczuwam sytość. Dodatkowo błonnik zawarty w produktach owsianych działa jak „szczotka” wymiatająca szkodliwe produkty przemiany materii. Udowodniono, że udział płatków owsianych w codziennej diecie zapewnia większą sprawność fizyczną oraz wytrzymałość. Dlatego owsiankę jedzą bardzo często kulturyści, biegacze, zawodowi kolarze, jak również amatorzy aktywnego i zdrowego trybu życia. W rankingu najzdrowszych pokarmów świata owsianka zajmuje aż 3 miejsce, tuż za owocami palmy acai i czosnkiem. Płatki owsiane nazywane są również produktem wszechczasów. Spośród wszystkich zbóż, to właśnie owies najbogatszy jest w białko oraz składa się z najlepszego zestawu aminokwasów. Jedząc płatki owsiane zapewniamy komórkom mózgowym i nerwowym porcję witaminy B6, która poprawia naszą pamięć i koncentrację, a nawet szybsze przyswajanie wiedzy. Witamina B1 i kwas pantotenowy zawarty w porcji płatków, przeciwdziałają zmęczeniu oraz rozdrażnieniu. Owies zawiera substancje działające antydepresyjnie, jest również bogatym źródłem magnezu, żelaza i witamin, potrzebnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Czy trzeba większej rekomendacji? W porównaniu z innymi zbożami, płatki owsiane zawierają również najwięcej tłuszczu, bo aż 7%. Tłuszcz ten ze względu na swój skład chemiczny jest jednym z najcenniejszych, ponieważ zawiera niezbędne nienasycone kwasy tłuszczowe (NNKT). Kwasy te zapobiegają powstawaniu zakrzepów oraz pomagają w profilaktyce i w leczeniu miażdżycy. Owsianka to również wspaniały nutri kosmetyk, który od wewnątrz naszego organizmu dba o nawilżenie skóry, łagodzi również podrażnienia. Najnowsze badania naukowe kwasu oleinowego, który zawarty jest w produktach owsianych, dowodzą ochronne właściwości również przed nowotworami. Owsiankę przygotowywać możemy na mleku, wodzie, lub podawać ją z jogurtem naturalnym. Ja najbardziej lubię robić ją na mleku ryżowym lub owsianym. Przetestowałam również mleko kokosowe, ale dla mnie jest zbyt mdłe w smaku. Owsiankę wzbogacam o rodzynki, suszone morele, daktyle, orzechy, migdały, niekoniecznie wszystko razem a raczej wymiennie. Wiemy, że nawet najlepsze jedzenie może się znudzić, dlatego warto je urozmaicać. Doskonale smakuje z bananami, truskawkami, figami, jagodami, borówkami, jabłkami czy malinami oraz z dodatkiem cynamonu. Jeśli nie macie dostępu do świeżych owoców możecie dodawać mrożone, które również są pełne cennych witamin i minerałów. Tak naprawdę to tylko od Was zależy, z jakimi ulubionymi produktami połączycie płatki owsiane. Jeśli zależy ci na zdrowym odżywianiu polecam jedzenie owsianki każdego dnia!

*Ingmar Bergman 

_ARA9794 _ARA9763
_ARA9753 _ARA9767

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*